Hoe herken je als (mogelijke) diabeet een hypo (te lage suikerspiegel) of een hyper (te hoge suikerspiegel)?

HYPO: beven, duizeligheid, slecht zien, bleekheid, zweten, honger, wisselend humeur, hoofdpijn;
HYPER: dorst, droge mond, vaak plassen, slaperigheid, vermoeidheid

Laten we samen tijdens je volgende consultatie overlopen hoe je in deze situatie het best reageert door je voeding aan te passen.

Dunberg 8, 3210 Lubbeek, 016/623.555. 0474/95.33.57. diva.colette@skynet.be

hypo hyper

Advertenties

Onweerstaanbare knabbeldrang tijdens de examens? 5 tips om het te halen!

* Hou steeds je fles water en een pakje kauwgom zonder suiker bij de hand.

* Voorzie voldoende knabbelgroenten en knabbelfruit zoals kersttomaatjes, paprikareepjes, komkommerschijfjes, radijzen, jonge worteltjes, kersen, aardbeien, frambozen, rode besjes en stukken meloen.*

* Snoepjes zonder suiker geven een kick door de hoeveelheid citroenzuur die erin zit; maar opgelet door de aanwezige maltitol hebben ze vaak een laxerend effect. Je grenzen ontdekken is dus de boodschap.

* Uit de oude doos: zoethout. Je kan er uren op kauwen en als je het beu bent, leg je het opzij, je knipt er een stukje af en je snoepje is als nieuw.

* Soepjes en sapjes: ijskoude gaspacho, tomatensap met tabasco, een smoothie kunnen je hersencellen dat opwekkend gevoel geven om er weer enkele uren tegenaan te gaan.

Heb je zelf nog een schitterend oppeppend idee, laat het me weten en ik deel het met je lotgenoten en hun omgeving.

Alvast veel succes met de examens en groetjes!

“Trust yourself, you know more than you think you do” Dr. Spock

Hoe geniet ik toch van dat volgende familiefeestje zonder extra kilo’s bij te komen?

MINOLTA DIGITAL CAMERA  Enkele tips van je diëtiste 🙂

– Eet best vooraf thuis nog iets kleins: een bord magere soep, een yoghurt of platte kaas (zodat je minder de neiging hebt om aan te vallen wanneer de eerste hapjes zich aanbieden);

– Rauwe groenten en olijven zijn een steeds welgekomen als hapje vooraf. 

Indien buffet vorm:

Neem één voorgerecht (mager) voorgerecht (soep of een slaatje) en geen dessert – deze zijn meestal calorierijker.

Vaak kan je een voorgerecht ook als hoofdgerecht nemen: een toast met gerookte zalm, een tomaat met garnaaltjes, een gerookte visschotel, …

Kies bij voorkeur mager vlees of een visgerecht. Ook schaal- en schelpdieren zoals oesters, kreeft, mosselen, krab en scampi zijn mager.

Kies voor gerechten met veel groenten en niet te veel saus.

Drink water voor de dorst en wijn om te degusteren.

Indien aan tafel opgediend:

Neem van alles één keer en geen tweede keer.

Laat de saus zo veel mogelijk liggen in je bord.

Zorg dat je wijnglas zo lang mogelijk vol blijft en drink voornamelijk water; anders wordt je wijnglas toch constant bijgevuld.

Laat indien mogelijk het dessert weg en neem een koffie of thee.

Voor meer info of als je zelf nog een idee hebt, dan hoor ik het graag. 

Colette Barlé, Diëtiste, Dunberg 8, 3210 Lubbeek, Tel. 016/623.555., Email diva.colette@skynet.be

Riziv: 5/60573/87/601, Lid van de Vlaamse Vereniging van Diëtisten en Voedingsdeskundigen

 

Zonder ongezond snoepen de late avond door? Iedereen kan het, ook jij!

Zonder ongezond snoepen de late avond door? Met deze tips lukt het iedereen.

 * Zorg dat je een verzadigend avondmaal gegeten hebt met minimum 200 g groenten.

 * Plan zo vaak mogelijke een avondactiviteit thuis of buitenshuis (hobby, sport, tuinieren, de klus die je al zo vaak hebt uitgesteld, …)

 * Plan een kleine activiteit tijdens de “TV pauzes” (toiletbezoek, pyama aantrekken, …)

 * Zet de fles water, (light) frisdrank, de pot koffie of thee bij de hand

 * Voorzie wel degelijk een gezond tussendoortje, maar laat de zoete, vette snacks in de winkel

 * Wanneer je beseft dat je enkel eet uit verveling of om de sleur van de avond door te komen, zorg dan voor afleiding op de badkamer en ga vervolgens slapen.

 Heb je zelf een schitterend idee bedacht voor dit hekel moment van de dag, dan kijk ik er naar uit om het te weten.

 Wens je een oplossing op maat voor jou, rekening houdend met je gezins- en werksituatie? Geef gerust een seintje en dan werken we er samen aan.

 Alvast veel succes en groetjes,

 Colette Barlé
Diëtiste
Dunberg 8
3210 Lubbeek
Tel. 016/623.555.
e-mail: diva.colette@skynet.be
RIZIVnr: 5/60573/87/601, Lid van de Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten